Cliëntenraad

Alle zorginstellingen die uit collectieve middelen worden gefinancierd, moeten een cliëntenraad hebben. De regels omtrent cliëntenraden staan in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Artikel 3 van die wet omschrijft wanneer een cliëntenraad om advies gevraagd moet worden.

Adviesfunctie

Zorginstellingen moeten hun cliëntenraad altijd om advies vragen voordat ze een besluit nemen over onder meer een fusie of samenwerking met andere instellingen, verhuizing of verbouwing, en het vaststellen van de begroting. Ook over de te leveren zorg en diensten moet de instelling met de cliëntenraad overleggen. Dat geldt in ieder geval voor voeding, veiligheid, gezondheidsaspecten, hygiëne, geestelijke verzorging, maatschappelijke bijstand, recreatie- en ontspanningsmogelijkheden.

De cliëntenraad moet alle informatie krijgen die nodig is om advies te kunnen geven. Ook moet de instelling het advies tijdig aanvragen, zodat het ook echt van invloed kan zijn op het besluit. Het advies van de cliëntenraad is zwaarwegend. De instelling mag geen van een schriftelijk advies afwijkend besluit nemen voordat een commissie van vertrouwenspersonen heeft vastgesteld dat de instelling in redelijkheid tot dat besluit kon komen.

De cliëntenraad mag verder ook ongevraagd advies geven over onderwerpen die voor de cliënten van belang zijn.

De cliëntenraad is in de Wlz nog belangrijker dan in de AWBZ. De Wlz is er op gericht om de zorg en diensten die een instelling levert, zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de voorkeuren en eigenschappen van de bewoners. Daarom wil het Zorginstituut de nodige vrijheid geven aan instellingen, cliëntenraden en verzekerden om de zorg en diensten in goed overleg met elkaar in te vullen. Een sterke cliëntenraad is dan essentieel.

Samenstelling

De cliëntenraad van HVP Zorg bestaat uit de volgende leden:

• S. Ramdoelare Panday (tijdelijke voorzitter)
  • Mw. L. Oz (lid)
  • S. Aygun-Tug (lid)

Raadslid worden?

Als u interesse heeft om lid te worden van de cliëntenraad, dan kunt u dit bij ons kenbaar maken door een e-mail met uw naam, telefoonnummer en uw verzoek te sturen naar info@hvpzorg.nl. We zijn momenteel op zoek naar nieuwe leden. Mocht u zich als raadslid hebben aangemeld, dan nemen we binnen afzienbare tijd contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

HVP Zorg locaties

HVP Zorg Hoofdkantoor
Melis Stokelaan 2496W
2541 GS Den Haag